Matematyka ciepła i zimna

Dwa tygodnie temu rozpoczął się kolejny wspaniały projekt dla dzieci o nazwie 'Matematyka jest πękna' - oczywiście bez wahania zgłosiliśmy swój udział ;)
Jest to cykl siedmiu niekonwencjonalnych tematów, wymagających od uczestników kreatywnego myślenia. A my, takie podejście do nauki bardzo lubimy...to co, zaczynamy zabawę.

Temat nr 1 - 'Matematyka ciepła i zimna' - pierwsza myśl, która przychodzi mi do głowy to temperatura i właśnie ona będzie przewodnikiem naszych zabaw.
Naukę rozpoczęliśmy od poznania termometru. Kilka urządzeń mamy w domu, ale stworzyliśmy także swój termometr z tektury w rozmiarze XL.


Dzięki niemu Smyki nauczyły się odróżniać temperaturę dodatnią od ujemnej i ją wskazywać. 


Naszym wskaźnikiem był spinacz do bielizny, a dzieciaki przy okazji ćwiczyły małą motorykę.

By przybliżyć dzieciom działanie termometru zrobiliśmy pewien eksperyment z butelką...
Do plastikowej butelki wlaliśmy wodę zmieszaną z alkoholem (po połowie) zabarwioną na ciemny kolor, włożyliśmy do środka rurkę i zamocowaliśmy ją przy wejściu - tak powstał nasz własny domowy termometr.

Umieściliśmy go w misce i powoli zaczęliśmy wlewać gorącą wodę, dzięki czemu wzrósł poziom wody w rurce - świadczący o tym, że temperatura także wzrosła. 



Gdy wrzuciliśmy do miski kostki lodu, temperatura zaczęła spadać, a poziom wody w rurce się zmniejszał. 

Podobnie termometr reagował na ciepło rąk - gdy przyłożyliśmy ręce do butelki, temperatura wzrastała... 
 

Pozostając w temacie eksperymentów, które Smykom bardzo się spodobały postanowiliśmy zrobić kolejny - sprawdzający jak woda ciepła i zimna działa na objętość balona.

Na plastikową butelkę nałożyliśmy balon i umieściliśmy w misce, do której Smyki wlewały wodę. 
Z obserwacji wynika, że wlewając do miski gorącą wodę balon zwiększa swoją objętość, gdy dodaliśmy do wody kostki lodu balon się zmniejszył. 

Po eksperymentach przyszedł czas na ćwiczenia. 
W tym celu przygotowałam Smykom zestaw kart, na których zaznaczyły za pomocą spinacza prawidłowe odpowiedzi. 

https://drive.google.com/file/d/0B2OyobGZCr0TX3NGTHV0OFBpQ0U/view?usp=sharing
https://drive.google.com/file/d/0B2OyobGZCr0TMFIzS2xjbExGYjg/view?usp=sharing

Karty możecie pobrać klikając w zdjęcia powyżej.


Następne zadanie polegające na odczytaniu najwyższej i najniższej temperatury powietrza.




Muszę przyznać, iż Smyki poradziły sobie doskonale z wszystkimi zadaniami  ;)
A kolejny temat to matematyka czasu -  'czas na powtórkę' :D

http://www.zabawyzarchimedesem.pl/matematyka-jest-piekna/matematyka-piekna-zaproszenie-projektu/


 

12 komentarzy:

  1. Ania jestem pod mega wrażeniem! Termometr domowy super!!!! Genialny warsztat!!! A karty z temperaturami i klamerkami ppbieramy i bawimy sie nimi!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super! Dziękujemy za bardzo pozytywne słowa :*

      Usuń
  2. pięknie! nie szkoda było alkoholu? hihi żarcik bardzo fajny eksperyment!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hehe nie - jakaś babska wódka, ale niedobra :D wiec przynajmniej się nie zmarnowała :P

      Usuń
  3. Bardzo ciekawy i pomysłowy warsztat. Muszę przyznać, że ja na pomysł termometru nawet nie wpadłam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękujemy :* Polecam eksperyment z domowym termometrem (y)

      Usuń
  4. domowy termometr - ekstra pomysł! na pewno tez, sobie taki zrobimy

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super! Jak najbardziej polecam wykonanie ;) A dzieci eksperymenty kochają, szczególnie takie w których sami mogą brać udział :D

      Usuń
  5. Aniu jak zawsze zachwycasz swoimi pomysłami :) Rewelacja !!!!! Dziękuję za karty! Są świetne !

    OdpowiedzUsuń
  6. Brawo, brawo, a domowej roboty termometr wymiata :)
    Zresztą wszystkie zabawy są mega :)
    Nie schodzicie z poziomu, ekstra :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękujemy <3 słyszeć takie pochwały dodaje nam skrzydeł :*

      Usuń

Obsługiwane przez usługę Blogger.