29 kwietnia 2016

Matematyka dźwięku

Co ma wspólnego matematyka z dźwiękiem??? Otóż bardzo wiele...
Za wspólny mianownik oczywiście możemy uznać rytm, który występuje zarówno w muzyce, jak i matematyce. 
 To właśnie on będzie towarzyszył naszym dzisiejszym zabawom.


Na początku poznaliśmy nazwy nut, zaczynając od całej nuty, kończąc na szesnastce. 






W celu utrwalenia ułożyłam Smykom na podłodze pewną sekwencję nutową, którą należało dokończyć...a przy okazji powtarzać po kolei nazwę każdej nuty.


Ćwiczenie prościutkie, ale efekty widać - nazwy nut w 100% poznane ;)

 Pora na poznanie wartości rytmicznych nut.
 Wspólnie przygotowaliśmy planszę, która ukazuje dokładny podział nut...


 Dzięki planszy możemy dokładnie określić ilość np. ćwierćnut w całej nucie, czy szesnastek w ćwierćnucie. Dlatego też kolejne zadanie polegało na podaniu właściwej wartości.


Gdy wartości rytmiczne nut poznaliśmy do perfekcji, przyszła pora na odrobinę ruchu.

Przygotowałam kilka prostych rytmów, które należało wyklaskać lub wytupać.


 Widzimy dwa symbole: dłoń, która oznacza klaśniecie oraz stopa - tupnięcie. Dodatkowo z papieru wycięłam te same symbole w trochę większym formacie. 
Zadanie polega na tym, iż jedna osoba wystukuje wskazany na kartce rytm, a druga układa na podłodze ten sam rytm ze słuchu...



Gwarantuję Wam wyśmienitą zabawę :D

 Tak minęła nasza krótka przygoda z matematyką dźwięku. Zaplanowane były jeszcze dwie zabawy, jednak z przyczyn niezależnych ode mnie pojawią się przy następnej okazji.
 Gdybyście chcieli pobrać nasze pomoce, znajdziecie je tutaj:
https://drive.google.com/file/d/0B2OyobGZCr0TVjFQOXRGdUlJWjQ/view?usp=sharing
https://drive.google.com/file/d/0B2OyobGZCr0TQk9OOUtJMGZfNzg/view?usp=sharing
 Zapraszamy Was do wspólnej zabawy ;) 
Miło nam będzie, gdy zostawicie po sobie ślad, jak chociażby króciutki komentarz :*
Czyż matematyka nie jest piękna?? 

http://www.zabawyzarchimedesem.pl/matematyka-jest-piekna/matematyka-piekna-zaproszenie-projektu/

14 komentarzy:

  1. brawo za klaskanie i tupanie :) super się bawiliście :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki ;* Zabawa wyśmienita i kupa śmiechu przy tym :D

      Usuń
  2. Bardzo fajny pomysł z wystukiwaniem rytmu!

    OdpowiedzUsuń
  3. Odpowiedzi
    1. Gosiu dziękuję, dziękuję i jeszcze raz dziękuję :D <3

      Usuń
  4. Ogarnianie i liczenie nut - pierwsza rzecz, która przy matematyce dźwięku przychodzi na myśl, ale wyklaskiwanie i wytupywanie rytmów to już wyższa szkoła jazdy skojarzeniowej :D Świetny pomysł :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hehe na początku też myśleliśmy o samych nutach - przedstawieniu podziału jako ułamki, ale później zaświtała mi myśl z rytmami i dalej samo poszło :D

      Usuń
  5. Z tymi nutkami to przypomniało mi się jak za dzieciaka chodziłam na naukę gry na pianinie i oprócz oczywiście praktyki było też dużo teorii ;-). A zabawa w tupanie i klaskanie bardzo fajna :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O widzisz i ujawniłaś kolejny Wasz talent :D ciekawe, co tam jeszcze macie w zanadrzu :P Pozdrawiam :*

      Usuń
    2. Talent to za dużo powiedziane. Po dwóch latach zrezygnowałam i niewiele już z tej gry pamiętam :-P. A Dusia umie wyplumkać wlazł kotek i kawałeczek Cichej nocy :-P

      Usuń
    3. O widzisz! Czyli talent przechodzi na córcię :D ja umiem początek 'chusteczki', 'wlazł kotek' i kawałek 'sto lat' hihi... zawsze coś :P

      Usuń
  6. Super pomysł z wystukiwaniem rytmu, chetnie z niego będziemy korzystać

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O, jak miło :* Niezmiernie mnie to cieszy <3 Pozdrawiam ;)

      Usuń