Górskie podróże - Dziecko na Warsztat III

poniedziałek, marca 21, 2016
'Podróże i podróżnicy' to temat, z którym zmagaliśmy się przez większą połowę marca...
i powiem Wam szczerze, że mieliśmy malutki problem z doborem odpowiedniego warsztatu dla Smyków. W głowie miałam kilka pomysłów, jednak im dłużej myślałam pomysły te się ulatniały :P
Z pomocą udałam się do biblioteki w poszukiwaniu ciekawych książek...i znalazłam to, czego szukałam.
Góry - to właśnie tam udamy się w szybką podróż... zapraszamy wszystkich chętnych do zwiedzania ich z nami...
Jak wspomniałam na początku udało nam się wypożyczyć ciekawe pozycje książkowe o górach i to od nich zaczęliśmy naszą przygodę.

Na pierwszy rzut poszła książka "Świat w obrazkach Góry", gdzie zapoznaliśmy się między innymi z :
  • roślinnością i obiegiem wody w przyrodzie
  • zimowymi sportami górskimi i zasadami bezpiecznej jazdy na nartach
  •    letnimi sportami górskimi i ważnymi zasadami ostrożności
  • oraz górskimi roślinami i zwierzętami

Druga pozycja do poczytania to "Króliczki poznają góry". Bardzo fajna encyklopedia dla najmłodszych, z której Smyki dowiedziały się jak należy się ubrać jadąc w góry zimą, co można robić w górskim miasteczku, jak należy zachować się na stoku i kogo tam możemy spotkać oraz jak trzeba zachować się podczas niebezpieczeństwa.

Ponadto: kogo możemy spotkać na hali, na szlaku górskim i oczywiście zostały tu wyjaśnione wszystkie nieznane dotąd słowa, a także jakie sporty możemy wykonywać w górach.

Po zapoznaniu z najważniejszymi informacjami zabraliśmy się do wykonania własnych gór z masy solnej.

Co prawda wielkość znacznie odbiega od rzeczywistości...ale prezentują się całkiem nieźle :P

Pora na wycieczkę w góry więc musimy się odpowiednio ubrać. I tutaj zadanie dla Smyków - zapakować do plecaka właściwe ubrania.

Następnie zrobiliśmy kilka ćwiczeń - dotyczących sportów górskich zimowych i letnich.

I tutaj sprawdzamy zapamiętaną przez Smyki wiedzę książkową.

Musze przyznać, że poszło im świetnie - zadanie zaliczone na 5+...
Tworzenie gór i malowanie roślinności piętrowej to kolejne zadanie.

Góry zostały wykonane z szarego papieru pakownego, a każe piętro roślinności pomalowane na odpowiedni kolor.

Wrócimy do nich za chwilę, gdy wyschnie farba - a teraz pora na kolejne ćwiczenia...zapoznanie z roślinami występującymi w górach i dopasowanie odpowiedniej nazwy.

Wyklejaliśmy także plasteliną dwa gatunki kwiatów wybrane przez Smyków : pierwiosnek i zawilec.

Poznawaliśmy poszczególne piętra gór i dopasowywaliśmy odpowiednie ich nazwy oraz występującą roślinność na każdym piętrze. Na początku na kartach pracy:

Później przenieśliśmy zabawę na nasze wcześniej wykonane góry:

Powiem Wam, że byłam bardzo pozytywnie zaskoczona, gdy Smyki bez problemu dopasowały właściwe nazwy do poszczególnego piętra roślinności. Jak widać nauka nie idzie w las ;)
Oczywiście nie mogło zabraknąć ciekawostek na temat górskich zwierząt. I tutaj przygotowałam Smykom karty z zagadkami - a wszystko to dzięki świetnej stronie ekokalendarz.pl, gdzie znajdziecie mnóstwo pomocnych materiałów na różne ciekawe tematy - polecam gorąco!

W temacie zwierząt wykonaliśmy kozicę górską -  wycięty szablon stemplowany palcami.

Na koniec w ramach powtórki stworzyliśmy lapbooka o polskich górach.

Co prawda zebraliśmy w nim informacje dotyczące głównie naszych polskich Tatr, ale z czasem będziemy go uzupełniać o kolejne  polskie góry - już nie możemy się doczekać ;)

Jest to nasz drugi lapbook i na pewno nie ostatni.
Zebraliśmy w nim całą zdobytą wiedzę i w każdej chwili możemy do niej wrócić.

Za to właśnie kocham lapbooki - rewelacyjna pomoc, którą tak naprawdę poznałam całkiem niedawno, a która skradła moje serce na całego.
Tak sobie podróżowaliśmy po górach przez ostatnie dni...a już za miesiąc relacja z kwietniowych zabaw terenowych ;)
Co przygotowały i gdzie wybrały się w podróż inne mamy??? Dowiecie się klikając w banerek na mapce - zachęcam gorąco do zwiedzania...

Słowo mamy ED Montessori Karolowa mama Kreo Team Kreatywnym Okiem Matkopolkowo Bez nudy 360 przygód Bawimy się my 3 Biesy dwa Duśkowy świat Dzika jabłoń Elena po polsku Co i robi robcio Jej cały świat Cały świat Karli Tymoszko Igranie z Tosią Kawa z cukrema Laurowy zawrót głowy Kreatywnie w domu Gagatki trzy Guguiowo Ciekawe dzieci Świat Tomskiego Ohana blog On ona i dzieciaki Nasza przygoda diy My home and heart Mama Aga Konfabula Uszywki Zuzinkowej Mamy Mama na pełen etat Schwytane chwile Pomysłowe smyki Z motylem na dłoni Zabawy z Archimedesem Zakrecony belfer Pomieszane z poplątanym Nasze rodzinne podróże Ogarniam wszechświat Kreatywna mama Nasza szkoła domowa FB Dziecko na warsztat